Portes Obertes Online

presentació

 

Us volem convidar a conèixer virtualment l’escola bressol, de la mà del nostre dia a dia i dels infants que són qui més bé ens coneixen. Animeu-vos a visitar-nos:

 

Les Aules i els seus Microespais

El primer que us volem presentar és la nostra estimada escola i els espais que la conformen. L’escola i les aules de l’escola són un mirall de la nostra feina, de la nostra filosofia d’escola, de la nostra línia pedagògica, és a dir, una imatge del que hem anat creant entre tota la comunitat educativa: infants, família i escola. L’escola està formada per cinc aules, una sala polivalent/menjador, un magatzem, el despatx de direcció, un lavabo públic, una cuina amb el seu magatzem i un despatx i un vestuari amb lavabo per les educadores. A més, l’escola disposa d’un pati diàfan, ampli, assolellat que també el considerem una aula més de la nostra escola, és a dir, el pati com un altre espai ple d’oportunitats educatives.

Des de fa dos anys, l’escola treballa per microespais, terme que ha decidit tot l’equip educatiu per descriure la manera com es treballa a l’escola. Els microespais consisteix en oferir diferents espais de joc atractius i preparats per despertar la seva curiositat i les seves ganes d’explorar dins les aules o en el pati que compleixin diferents objectius i és el propi infant que decideix en cada moment l’espai en el qual vol gaudir. Les educadores de cada grup-edat s’encarreguen de pensar aquests espais adequats a les necessitats, motivacions i inquietuds dels infants. Per exemple, a les aules de Kiwis i Peres (llar2) s’ofereix joc simbòlic, minimón, construccions, la biblioteca, etc., a les aules de Raïms i Taronges (llar1) joc heurístic, construccions, biblioteca, espais per amagar, etc. i, finalment, a l’aula de Cireres (llar0) s’ofereix la panera dels tresors, joc heurístic, espais tous, etc. Aquests són alguns dels exemples d’espais que hi ha hagut a les aules i, les educadores van adequant-los segons el moment dels infants, ja que canvien molt els seus interessos durant el curs. A més les educadores proposen activitats paral·leles als espais que hi ha dins l’aula segons les motivacions diàries dels infants. Per tant, les aules i l’escola en general: mobiliari, decoració, propostes, fotografies, frases, etc., també van canviant, juntament amb les edats, necessitats i motivacions dels nostres estimats infants.

 

Els detalls de l’escola

Pel que fa als detalls de l’escola, a Cal Belluguets procurem mimar al màxim els detalls que ens envolten per aconseguir un ambient agradable i bell que ens facin sentir com a casa. Les educadores són les encarregades de pensar, decorar i tenir molta cura de les aules i de tots els seus detalls, com també procurar que tot el que envolta als nostres infants i el material que deixem a la seva disposició sigui adequat i segur però també que faci bonic. La nostra intenció és que sentiu l’escola com si fos casa vostra: bonica, valorada, agradable, acollidora, lluminosa, propera, ordenada, amb fotografies, amb plantes, etc. Els detalls, com també les propostes i espais, són pensats, creats i exposats de manera ordenada i amb molt d’amor per tal de crear bellesa i calma, ja sigui a les aules com a tota l’escola. A més, a través de la cura dels espais, mostrem als infants a tenir cura dels altres, ja siguin els companys i les educadores, del material, de l’espai, de les plantes, etc., per tal que vegin i entenguin que s’ha de cuidar tot el que ens envolta. Un detall com una imatge, un color o una olor ens poden ajudar a entendre com som i què volem ja que pot marcar la diferència entre una aula  adequada i una aula adequada i, a més a més, bonica, enriquidora i agradable, i que tota l’escola, en general, us faci sentir que en formeu part.

 

El menjador

El menjador és un espai diàfan que trobem quan entrem a l’escola, que també, si és necessari, l’utilitzem com a sala polivalent els dies de pluja per preparar-hi propostes pels infants. El menjador està dividit en tres espais, cada espai per un grup-edat diferent, en el qual a cada espai hi ha les educadores de referència del grup. El menjador de l’escola i el moment dels àpats (dinar i berenar) l’entenem com un moment educatiu, de gaudi, únic i privilegiat. Els àpats ens ofereixen moltes oportunitats i possibilitats educatives a nivell individual: el gaudi i el gust pels aliments, autonomia a l’hora de menjar amb les mans o els coberts, com comportar-se a taula, els hàbits alimentaris i d’higiene que envolten els àpats, etc. Com també a nivell col·lectiu: aprendre a demanar, a esperar el torn, a ajudar-nos, a respectar-nos, a netejar, a comportar-se amb els companys i educadores, etc.

Des del curs 2017-2018, que mengem a la Sala Polivalent, que ara ja és el nostre menjador i sempre que en fem una valoració del canvi, ja que abans cadascú feia els àpats dins les seves respectives aules, només en podem treure punts positius. Actualment, compartim espais i, per tant, podem veure els infants i les educadores de tota l’escola, espai que ens fa compartir, converses, anècdotes, històries i molts bons moments de felicitat. A més, tot i que les educadores estan a l’espai del seu grup-edat, també ens ajudem molt entre grups, ja sigui a nivell d’educadores com d’infants. El moment de l’àpat l’entenem com totes les rutines i hàbits que es crean abans de menjar: rentar cara i mans, beure aigua, revisar bolquers i roba per anar més còmodes, etc. També durant l’àpat: endreçar els plats o els coberts bruts a la palangana corresponent, menjar a poc a poc, no jugar amb el menjar o els estris, etc i, finalment, les rutines de després de l’àpat: fer pipí, treure sabates, rentar cara i mans, canviar roba bruta o bolquers, etc. per poder anar a descansar o dormir una estona.

A més, per complementar les rutines dels àpats també tenim “El Plafó dels Àpats”, just al passadís i al costat del menjador, on posem la informació dels àpats: taller de fruita, menú de dinar i berenar, què dinem aquell dia i les fotografies dels Ajudants de Cuina. Els Ajudants de Cuina és una proposta que oferim als infants de Llar2 si ens volen ajudar a parar taula: es pregunta a quatre infants si volen ajudar-nos, sempre respectant la seva decisió, tant si volen venir com si no, a més sempre es procura que vinguin tots els infants durant el trimestre, almenys un cop. Llavors anem a posar-nos davantals i a preguntar a l’Ana -la cuinera- què hi ha per dinar i, tot seguit, parem taula. Cada infant s’ocupa d’una taula: posar plats, coberts (cullera gran i forquilla gran) i gots. A mesura que els infants acaben de parar taula, busquen la seva fotografia i l’enganxen en el plafó per tal que les famílies sàpiguen qui ens ha ajudat aquell dia i ha col·laborat en les tasques del menjador.

Els àpats a cal Belluguets 2020-21

 

 

Gaudim del pati

El pati de l’escola, tal i com hem comentat anteriorment, el considerem una aula més de l’escola plena d’oportunitats educatives: ampli, diàfan, lluminós, bonic, interessant, enriquidor, natural, etc. i molts més adjectius positius que podem atribuir al nostre preciós pati. Un espai on cada racó ha estat pensat i adequat per motivar al màxim l’interès i la curiositat dels nostres infants, un espai que ens permet possibilitats infinites i verbs infinits: caminar, correr, saltar, enfilar, reptar, amagar, compartir, intentar, descobrir, explicar, caure, embrutir, mirar, riure, cridar, alliberar, aprendre, viure, etc. I sempre acompanyat de la natura i els seus meravellosos canvis: de colors, d’olors, de textures, de fauna, de creixement, etc.

L’espai està dividit en quatre zones, per tal que cada grup-edat tingui el seu espai de referència, tot i que entenem el pati com un espai comú on els infants poden jugar a tots els racons que el conformen, siguin o no siguin els seus espais de referència. Com que totes les aules tenen accés al pati, sempre intentem que les aules estiguin obertes per tal que els infants tinguin llibertat per entrar i sortir quan ho necessitin o quan vulguin. D’aquesta manera, cada infant pot escollir en cada moment quin és l’espai, ja sigui interior o exterior, en el qual desitja més jugar i gaudir d’una bona estona dels companys i les educadores.

Cada zona del pati està formada per diferents espais: sorral, cuineta, espai tranquil amb plantes aromàtiques, casetes, hort, espais de psicomotricitat (rampes, obstacles, troncs, etc.). A més, quan fa bon temps, moltes de les activitats que es proposen dins l’aula les fem a fora el pati ja que s’hi està molt millor, com també, aquelles activitats d’aigua, pintura, experimentació, etc., en les quals desvestim els infants (menys bolquers o roba interior), si l’infant vol, i poden gaudir molt més de la proposta. El pati està guarnit de flors, plantes, herbes i arbres i també dediquem espais a la natura: per cuidar-la i observar-la, per plantar plantes i flors, regar-ho tot, treure males herbes, buscar cargols i insectes, etc. Ens encanta estem molt agraïdes de compartir aquest pati amb la natura per poder-la viure en primer pla.

 

Cuidem el nostre hort

En el nostre pati hi trobem un racó dedicat a l’hort de “Cals Belluguets”. Un espai pensat per estar en contacte directe amb la feina del camp: arrencar i netejar les males herbes, treballar la terra, plantar, regar, recollir fruita i verdura i, sobretot embrutir-nos i gaudir de la terra, tant infants com educadores. El planter l’aconseguim del mercat o de la donació voluntària de famílies de l’escola i llavors el plantem, intentant sempre buscar la millor època, i esperem a veure el creixement de les plantes: enciams, tomates, carbassó, pebrots, albergínia, ceba, etc.

Un cop ha sortit el fruit, juntament amb els infants, el collim i l’anem a portar a la cuinera, l’Ana, perquè ens el prepari quelcom per l’hora de dinar: amanida, verdura al forn, tomata per sucar el pa, etc. El que més ens emociona, i que no té preu, és veure el goig de les cares dels infants quan porten a la cuina un enciam, una albergínia o un pebrot i senten orgull per allò que han collit. I quan a l’hora de menjar poder tastar aquells fruits que hem recollit del nostre hort també ens ajuda a entendre conceptes com el treball, l’esforç, la cura, la paciència, el procés de creixement, etc. L’hort de “Cals Belluguets” és estimat per tota la comunitat educativa: treball cooperatiu a l’aire lliure i amb un punt d’autoabastiment….ens encanta 🙂

#somdecamp

 

L’autonomia

L’autonomia amb tota la seva amplitud, entesa com a la capacitat d’una persona a ser autònom, a no dependre, a ser un agent actiu i protagonista del seu propi procés personal.  La capacitat d’autonomia desperta en els infants una gran confiança en sí mateixos i les seves capacitats, una bona autoimatge i una seguretat que els permet descobrir i aprendre de les oportunitats que troben al seu voltant.

La nostra tasca és permetre, reforçar, motivar i ajudar-los a potenciar aquesta autonomia en les “petites empreses” que tenim al llarg del nostre dia a dia: des d’endreçar i reconèixer les seves pertinences (got, xumet, coixí, ninot, sabates, roba, joguines, etc.), a posar-se i treure’s la jaqueta, la roba o les sabates; a esforçar-se per assolir reptes personals, fins a fer pipi al vàter i passant per menjar sols, entre moltes altres tasques d’hàbits o en el moment del joc: una torre més alta, un camí més llarg, una cursa més ràpida, un salt més alt, una frase més llarga, un vocabulari més ampli, unes emocions més ben gestionades, etc. . Acompanyar-los mentre ho intenten, animar-los si no poden, dient-los que són capaços i mostrant-los el camí. I, sobretot, amb molta companyia, paciència i positivisme per fer-los entendre que poden fer tot allò que es proposen, donant-los tot el temps que necessitin.

Aquest vídeo és un petit resum de moltes de les seves victòries al llarg del curs, i dels milions i milions d’intents abans d’aconseguir-ho! Quina feina tan gran que fan!!

 

El taller de fruita

El taller de fruita és un espai que s’ofereix diàriament, al matí, un cop han marxat totes les famílies, per tal de fomentar l’alimentació sana i els hàbits higiènics i alimentaris, el descobriment i el gust per la fruita, l’estimulació dels sentits ja que mirem, toquem, olorem i mirem la fruita que hi ha aquell dia, etc. Durant aquest taller, els infants que volen menjar fruita s’acosten a l’educadora que està presentant el taller i a mesura que es van afegint infants es va creant un moment molt bonic de conversa on s’utilitza nou vocabulari: colors, mides, números, formes, tipus d’olors, gustos i textures, etc., s’expliquen històries i anècdotes, es canten cançons, endevinalles o rodolins, és a dir, és un moment d’intercanvi de conversa entre tots els participants del taller.

En primer lloc, una educadora, normalment l’Helena, s’encarrega d’anar a la cuina a buscar el carro amb la fruita del dia i els seus estris i, llavors, a repartir-ho tot a les aules, com també en posar en el “Plafó dels Àpats” les fotografies de la fruita que hem menjat. Un cop la fruita ha arribat a l’aula i les educadores creuen que és un bon moment per començar la fruita, l’educadora s’asseu en un espai de l’aula, intentant que estigui lliure de material de joc, per tal que els infants entenguin que mentre es menja la fruita no es pot jugar i per tant han d’estar asseguts i menjant tranquil·lament, sino no podran participar en el taller. L’educadora és l’encarregada de pelar la fruita amb el ganivet, no obstant, depenent de la fruita que hi hagi, per exemple, quan hi ha mandarina o taronja, també s’ofereix la fruita sense pelar per tal que els infants ho hagin de fer amb les seves pròpies mans per poder-se-la menjar. L’infant decideix la quantitat de fruita que vol i l’estona que vol estar en el taller menjant o no, tot i que l’educadora també recomana quan s’ha de parar de menjar fruita. Un cop s’ha acabat el taller, els infants s’han de rentar la cara i les mans per tal de no embrutir l’espai on l’infant vol anar a jugar després del taller.

 

Anem de passeig pel poble i fem excursions

El passeig pel poble amb la corda la comencem a iniciar quan les educadores del grup-edat consideren que els infants estan preparats, és a dir, que tots els infants caminin i que estiguin motivats per anar a descobrir tot allò que els envolta. El passeig consisteix en anar a descobrir espais i llocs del poble de Cornellà del Terri: els carrers i les places, els parcs infantils i jardins, els comerços i establiments, els vehicles, l’Ajuntament, la Plaça del Maig, l’escola dels grans “La Vall del Terri”, etc. Saludem a la gent del poble, vigilem els vehicles a l’hora de travessar i els donem les gràcies, anem a veure la gent gran de la residència i els saludem des del vidre, etc. Un altre tipus de passeig que fem, també, és anar a descobrir el corriol que queda just darrere l’escola, sobretot a l’estiu, per anar a buscar la frescor de l’ombra, recol·lectar tresors (pals, pedres, flors, etc.), per veure i olorar la natura, per trobar, sobretot, insectes, és a dir, per anar a descobrir la flora i la fauna que tenim al nostre voltant. A més, normalment aquest passeig el fem sense corda ja que no hi ha perill de trànsit.

A més, també es planteja fer excursions fora del poble amb autobús i corda per anar a descobrir què hi ha fora del nostre poble. Quan hi ha un tema que ha estat motiu d’interès i motivació pels infants, sempre intentem crear sortides per tal de complementar allò que hem estat fent dins l’escola: anem a Banyoles a mercat, anem a veure granges-escola, anem a “La Draga” a jugar, la Fira de Sant Martirià a veure animals, decorem arbres de Nadal de Banyoles, col·laborar a “Temps de Flors”, etc. Durant aquestes excursions demanem a les famílies si ens poden acompanyar de manera voluntària per tal que ens ajudin a l’hora d’organitzar-nos, vetllar per la seguretat dels infants, complir normes, etc. i també perquè tots plegats passem una molt bona estona compartint diferents moments en un espai fora l’escola amb tota la comunitat educativa: infants, famílies i educadores.

 

Aniversaris

Durant el dia de l’aniversari de l’infant fem una gran festa per celebrar que ja té un any més a la motxilla. La celebració es fa durant el dia de l’aniversari de l’infant però si ha sigut durant el cap de setmana o en festiu, la farem el dia que tornem anar a l’escola, per exemple, si l’aniversari ha sigut diumenge ho celebrarem el dilluns. És el dia de l’infant que fa anys i serà ell el protagonista d’aquell dia. Com ens agrada tractar aquest protagonisme a l’escola? Hi ha infants que desitgen i trien anar tot el dia amb la corona de l’escola, hi ha infants que no els agrada cridar l’atenció però els hi encanta ajudar i és ben feliç acompanyant a l’educadora a buscar les espelmes al despatx o portant el recull de dinars i berenars del dia a la cuinera i, hi ha infants que no volen bufar espelmes, ni posar-se la corona però volen triar la cançó per poder ballar una estona, etc. Els aniversaris són pensats perquè l’infant gaudeixi segons els seus gustos i caràcter i, poder oferir aquesta individualitat a tots els infants en diferents moments de l’escola i el nostre dia a dia. A més, entenem que és un dia especial i feliç i, per tant, compartim la celebració i l’alegria tot junts.

Durant el dia del teu Aniversari….  confetti, serpentines, globus, música, ball, les espelmes en el pastís, la corona en el cap i els pulmons plens d’aire per bufar i demanar un desig!

 

Festes de Nadal

El Nadal és una època plena de màgia, emocions i tradicions, unes festes que gaudim molt a l’escola. Pels nostres infants, el Nadal és ple de motivacions extres: nadales que cantem, arbres plens de garlandes i boles, colors brillants, el nostre pessebre on les figures són creades per les pròpies famílies, l’arribada del Tió que l’anem a buscar al bosc, la decoració feta pels infants, les llums, etc. Dins les festes que celebrem internament a l’escola, pensem que el Nadal té un lloc destacat i el volem compartir amb tots vosaltres amb aquest vídeo tant emotiu que descriu perfectament com vivim a “Cals Belluguets” la bonica època del Nadal.

Durant aquesta època volem destacar especialment la feina feta per l’Associació de Mares i Pares dels Belluguets. L’AMIPA ens ajuda a molts nivells durant tot el curs, i en aquesta època procura fer-nos arribar material que prèviament ha sigut consensuat amb l’equip educatiu, per la nostra escola i pels nostres infants. El material arriba  en forma de regals per quan caguem el Tió, que és un petit detall per cada infant, i regals de Reis, material per l’escola, que descobrim i obrim el dia després de les festes de Nadal ! Gràcies per la vostra implicació!

 

Festes  i Espais amb les Famílies

Des de l’escola ens encanta compartir bons moments amb les famílies, ja siguin amb les festes a l’escola o amb les excursions fora de l’escola. Procurem ser una escola oberta i fer sentir a les famílies que són partícips de tot el que envolta l’escola, ja sigui del nostre dia a dia com de les celebracions més especials.

Convidem a les famílies a poder passar una estona dins les aules amb els seus fills, germans, nets, cosins, etc., sobretot a les tardes que el ritme ens ho permet d’una forma més natural, i venir a explicar-nos contes o a cantar cançons, a presentar-nos el seu ofici o la seva mascota, etc., per tant, a compartir una bona tarda tot junts.

Llavors, també tenim algunes celebracions que procurem fer-les per compartir amb tota la comunitat educativa: infants, família i educadores, per tal de veure’ns i compartir més estones que ens enriqueixen i s’agraeixen en un ambient més divertit.

A principi de curs fem la Festa de Coneixença, per arrencar el curs amb alegria i positivisme i anar-nos coneixent millor, ja sigui a nivell família-escola com família-família. La festa es planteja a través d’activitats i propostes en les quals participa tota la comunitat educativa per un fi comú, per exemple, aquest curs 19-20 es van crear murals amb pintura per fer-ne quadres per l’entrada de l’escola.

A mitjans de curs la Festa de Carnestoltes, on convidem a tota la família, pares, germans, avis, tiets, etc., a gaudir d’una tarda màgica plena de balls, disfresses, alegria gresca i xerinola. A més, durant la festa es fan diferents tallers: fang, pintura, maquillatge, mascares, etc., per tal que es puguin crear records d’aquesta festa.

Abans de Setmana Santa, fem el Taller de La Mona que convidem a les famílies a passar la tarda a l’escola i a crear una mona de xocolata amb els seus infants i el curs 18-19 vam celebrar-lo juntament amb Sant Jordi on vam fer tallers relacionats amb la diada: fer roses, punts de llibre, dracs, etc.

Finalment, arriba la Festa de Final de Curs, una festa plena de música i tallers, abraçades i petons, riures i moltes emocions, ja que és la festa que ens serveix per acomiadar-nos dels infants de llar2 que ja es graduen a l’etapa de “Escola Bressol” i, també, per acomiadar-nos del curs i de les famílies que continuen amb nosaltres l’any següent i donar la benvinguda a l’estiu!

 

A més, també tenim altres espais en els quals compartim amb les famílies dins l’horari lectiu. Primer de tot, els dies de benvinguda que són els dies que es dediquen a principi de curs a fer l’acollida de les famílies i els infants, per tant, també és un espai on fem els primers contactes amb la família. Llavors durant el curs fem Jornades de Pati un espai dedicat al manteniment, creació i construcció d’espais i material pel pati, és un espai pensat per compartir també amb els infants, tot i que dependrà de la feina que s’hagi de fer. Dins les Jornades de Pati, fem La Plantada, un dia en el qual les famílies, juntament amb el seu fill/a, poden plantar una planta o una flor en el pati per poder-lo guarnir de colors i olors diferents, per tal de deixar el pati ben bonic. Finalment, tenim el Taller de Follets un espai on les famílies, sense que els infants ho sàpiguen, venen a l’escola per crear material per posar a les aules, per exemple, abans de Nadal fem un Taller de Follets per embolicar regals, per crear material per posar el dia de Reis, etc. De fet, les famílies es converteixen en els nostres follets particulars que ens ajuden a crear material per l’escola.

els sabater i els follets, hora dels follets

“Per educar un infant fa falta tota una TRIBU”

 

Festes i celebracions a l’escola

Durant tot el curs, des de l’escola fem festes i celebracions internes i més íntimes en les quals participem els infants i les educadores per poder exprimir al màxim determinats moments. Les educadores acompanyem i proposem festes I celebracions i els veritables protagonistes de les històries són els infants i la l’alegria que senten al celebrar i al viure dies diferents, acompanyats dels seus companys.

 

La Castanyada per exemple, és una bonica festa tradicional però com que és a principi de curs, i a vegades els infants encara estan en procés d’adaptació preferim que sigui una festa interna. Les educadores de Belluguets, a través de l’experiència d’altres anys, es va decidir fer-la només amb els infants per tal de no crear mals moments per aquells infants que no estan adaptats i que no tenen acompanyant. De bon matí, ens disfressem de castanyeres i fem un bon foc al pati on coem les castanyes, preparem tallers i propostes pròpies d’aquestes dates (fem paperines de paper de diari, manipulem amb moniatos crus i cuits, etc.), ballem i cantem, etc.

Llavors quan arriba Nadal i caguem el Tió, moment molt especial i màgic, preferim fer-ho a porta tancada, per tal que els infants gaudeixin al màxim amb dels seus companys i companyes de l’escola abans no marxin de vacances. Tot el que envolta aquesta celebració és plena de màgia i il·lusió, des de la “trobada” fortuïta” del tió de l’escola quan anem a passejar pel corriol fins el posar-hi menjar, ja sigui de la cuina, dels que hem portat de casa o del que anem a comprar al supermercat del poble tots junts, etc. Finalment arriba el moment de cagar-lo i de rebre un petit detall.

Carnestoltes, també durant els dies abans de la trobada amb les famílies, és una gran festa ja que la Reina Carnestoltes ens envia consignes per anar disfressats cada dia, per tant, els colors i les disfresses inunden les aules i tota l’escola.

Sant Joan i els petards també ens agraden molt i tradicionalment sortim tota l’escola al pàrquing de l’escola a veure com s’encenen i cremen les fonts, plenes de colors i llums i a tirar cebetes de tots colors! El pàrquing s’omple de sorolls de petards, de riures, de corredisses, de crits i, sobretot, de molta alegria i felicitat.

 

L’escola sempre propicia les festes ja que és un gran moment de gaudi i d’alegria per tota la comunitat educativa: infants, família i escola.

“La meva escola és la meva segona casa,

per casa meva és la meva primera escola”

 Genoveva Hi Gonzalez.

#latribu

TRIBU

A reveure!😉