Què entenem per espais lliures?! un matí de Cal Belluguets a Llar 2
Sovint ens costa explicar a les nostres famílies com treballem amb els nostres infants a les aules, què entenem per un espai motivador, com plantegem les seves demandes i/o com les atenem, a quins fets donem importància per a proposar un espai o un altre, què prioritzem al llarg del dia, quins objectius tenen algunes de les porpostes de les aules, com analitzem els canvis dels infants, quin discurs proposem i com ens dirigim amb els infants, perquè donem tanta importancia que siguin ells mateixos que triïn el seu joc, etc.
Tots aquets ítems no tenen una “plantilla” o “recepta” màgica que podem seguir al peu de la lletra, però comptem amb unes professionals que tenim ganes d’escoltar i aprendre conjuntament amb els nens i nenes de les nostres aules, amb coneixements de com processen els aprenentatges els infants i amb la suficient curiositat per plantejar-nos constantment nous reptes a l’escola.
L’entrada d’avui al bloc vol casar els dos punts anteriors:
- que les nostres famílies puguin “viure” virtualment un tros del nostre matí, en aquest cas a llar 2.
- mostrar-vos un bocí d’aquesta feina nostra i part del perquè dels fets que hi succeeixen.
Arranquem doncs el nostre matí………comencem amb les entrades del matí a l’aula. De mica en mica ens anem retrobant infants, famílies i educadores. Procurem que en aquest moment cada infant pugui acomiadar-se com necessiti dels seus acompanyants, deixant que sigui un moment íntim. Col·loquen les seves pertinences al seu lloc: motxilla, agenda, jaquetes,….i després d’un ràpid cop d’ull a l’aula, cada infant busca el que més li interessa per començar el dia: saludar els companys i companyes, anar a un espai concret per jugar, explicar alguna cosa a l’educadora,….
D’aquesta manera tant natural i senzilla donem la benvinguda al dia a l’escola bressol, i pas a pas anem vestint els segons, els minuts, les hores amb companyia mútua i gaudi per la descoberta.
A l’aula de llar 2 aquest matí després d’acomiadar-nos mica en mica de les nostres famílies ens trobem un espai on s’explica un conte -un conte que ha demanat un dels infants- i l’educadora comença a explicar-lo i uns quants s’hi afegeixen….ens encanta el conte “Un llibre” de Hervé Tullet!!!!
Mentre una bona colla s’afegeixen a la història, a la mateixa aula hi tenim un infant que prefereix fer lectura en solitari….
…..i dos infants més que exploren la seva imaginació en busca de noves aventures.
A l’altra aula, la resta de nens i nenes de l’aula de llar 2 no deixen de fer feina: preparen grans àpats, treuen i posen escombraries dins del camío de la brossa que tenim a l’aula i exploren el nou material de la taula d’artistes: colors, gomets, cola d’enganxar, tisores, etc.
Al cap d’una estona, mentre els infants segueixen jugant, una de les educadores agafa la safata de la fruita pel moment del Taller de Fruita i aquells infants que els hi interessa, ja sigui per gana o per curiositat, comencen a acostar-s’hi per veure quines fruites hi ha avui i com l’educadora les prepara: les toquem, les comptem, les mirem i, finalment, les tastem!!!!
Ostres…..avui de la poma vermella, n’ha sortit uns “serp” quasi perfecte!!!!!
Després de pasar una bona estona buscant nous reptes als micro-espais que tenim a les dues aules… una nena ens ha dit que tenia moltes ganes de saltar, per tant, hem preparat un espai i hem acabat saltant i fent tombarelles al passadís! Tenim ganes de provar-nos motriument, ho demanem i endavant…..a fer tombarelles fins que no hem pogut més!
A dos quarts de dotze comencem a recollir tant al passadís com a dins de les aules, ens posem les sabates i a poc a poc ens preparem per anar a dinar.
Un matí molt interessant a llar 2, a la tarda més…..sens dubte!